
یک کارشناس ارتباطات در یادداشتی به موضوع ارائه خدمات پستی در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا پرداخت.
به گزارش تهرانیار، زهره مولوی کارشناس ارتباطات در این یادداشت نوشته است:
بهترین راه مصون ماندن از ابتلا به کرونا، عمل به شعار «در خانه بمانیم» است. اوایل اسفند زمانیکه خبر وارد شدن ویروس کرونا به کشور و ابتلا مردم به این ویروس مسری منتشر شد، پزشکان، متخصصان و دولتمردان ایران نیز مانند سایر جوامع درگیر این ویروس، در خانه ماندن و بیرون نرفتن را بهترین راه مبارزه دانستند. اما در بحبوحه پایان سال و تعطیل شدن بسیاری از کسب و کارها برای دو هفته و تهیه کالاهایی که تا همین چند روز پیش با مراجعه به اولین مغازه میتوانستی به راحتی تهیه کنی، حالا معضلی شده است که باید چارهای برای آن اندیشیده شود.
از سوی دیگر، قرار گرفتن در عصر و زمانهای که دسترسی به شبکه اینترنت حتی تا دورترین نقاط جهان گسترش یافته و کسب و کارهای بسیاری در این بستر شکل گرفته تا نیاز به مراجعه حضوری مردم به فروشگاهها و مراکز خرید را کاهش دهد، موضوعی که چند سالی است در ایران هم رونق یافته و به عنوان مثال، شهروندی که در زاهدان زندگی میکند میتواند کتاب مورد علاقهاش را از فلان کتاب فروشی میدان انقلاب تهیه کند و آن را در آدرس مورد نظرش توسط پست تحویل بگیرد. به همین دلیل، فرصت به وجود آمده در این بازار این راهکار را پیش روی همگان قرار داد که بهترین شیوه تامین نیازها در دوران در خانه ماندن، خرید از فروشگاههای اینترنتی است.
به همین دلیل، کرونا که شیوع یافت و تعطیلات نوروز هم فرا رسید، این فروشگاههای اینترنتی بودند که حضورشان در عرصه کسب و کار و خریدهای غیرحضوری پررنگتر شد تا بتوانند نیاز مشتریانشان را در شهرها و روستاهای کشور تامین کنند. اما در این شرایط که تردد بین شهرها و رفت و آمدهای غیرضروری در درون شهرها، خود عامل گسترش شیوع کروناست و به منظور حفظ سلامت و جان مردم میبایست از شبکه حمل و نقلی برای رساندن کالاهای خریداری شده مردم از طریق فروشگاههای مجازی استفاده کرد که توان و امکانات حفظ سلامت شهروندان را داشته باشند و بتوانند در حداقل زمان و در مناسبترین شرایط کالاها و بستهها را به مقصد برساند؛ اینجاست که شبکه پستی ملی ایران مانند بسیاری دیگر از پستهای دنیا به کمک مردم و کسب و کارهای اینترنتی آمده و با تجربهای که طی یک دهه اخیر در همکاری با فروشگاههای مجازی به دست آورده است، نقش پررنگتری را در تحویل بستهها و کالای مشتریان ایفا کرد.
نقشی که اگرچه جزء وظایف ذاتی پست است، اما در شرایط بحرانی که پای سلامت و جان مردم در میان است، بیش از همیشه بر دوش شبکه توزیع و نامه رسانهای پست سنگینی کرده و آنها را وا میداردیک بار دیگر بر سرمایه اعتماد مردم و تولید کنندگان و فروشنده گان تکیه کرده و در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا، نقش آفرینی کنند.
نگاه به پست به عنوان شبکهای که گردش آزاد مرسولات را در دنیا به دور از هر گونه نگاه سیاسی تجربه میکند و هیچ مانعی به صورت رسمی و قانونی برای این قلمرو وجود ندارد؛ باعث شده در این شرایط که مراودات بین المللی و داخلی به حداقل رسیده است، باز هم در صحنه باشد و تلاش کند ضمن رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی، بستهها و امانات مردم را حتی با اندکی تاخیر، به دست آنان برساند.
البته نگاه و پایبندی پست به زمین نماندن بستهها و امانات شهروندان در هر شرایطی، محدود به پست جمهوری اسلامی ایران نیست. اتحادیه پستی جهانی با راه اندازی کمپین «ما در کنار شما هستیم» و سر دادن این شعار در ایام شیوع ویروس کرونا، بار دیگر اهمیت نقش صنعت پست در شرایط بحرانی را یادآور شد.
اتحادیه پستی جهانی مصمم است در دورانی که بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده و توصیه میشود انواع خریدها حتی خرید مایحتاج روزمره به صورت غیرحضوری و از طریق فروشگاههای مجازی انجام شود تا با حضور کمتر در کوچه و بازار، زنجیره انتقال کرونا قطع شده و هرچه زودتر بحران ناشی از آن پشت سرگذاشته شود؛ پست نقش آفرین اصلی بازار خرید و فروشهای غیرحضوری باشد. چرا که این شبکه گسترده و مویرگی با نفوذی که تا دل شهرها و روستاهای کشور دارد میتواند دوران قرنطینه و در خانه ماندن را سهلتر کند.
شرکت ملی پست ایران همسو با دیگر متحدان خود و با درک اهمیت این موضوع، تلاش کرده با اولویت قرار دادن سلامت شهروندان، امانت و بستههای آنان را در اسرع وقت، حتی در روزهای تعطیل به مقصد برساند
علاوه بر این، پست ایران به عنوان نخستین کشور در دنیا با انتشار تمبر یادبود «قهرمانان وطن» به حمایت معنوی از کادر درمانی به عنوان مبارزان خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا، تلاشها و زحمات آنها را ارج نهاد. پس از آن بود که این اقدام در سایر کشورها نیز مورد توجه قرار داد و برخی از جمله سوئیس،یونان و ویتنام نیز مشابه این تمبر را منتشر کردند.
روزهای سخت سپری میشود و این بحران هم فروکش میکند و زندگی مردم به روزهای عادی بر میگردد، در این میان خدمات رسانهایی در یادها میمانند که ایثارگرانه یاور و همراه مردم بوده و هستند. پستچی ها یکی از این خدمات رسانها هستند چرا که «نه برف نه باران نه تاریکی شب نمیتواند چاپارها را از انجام سریع مأموریتشان بازدارد.»
پایان پیام