پیشنهاد سردبیر گفتگو

سینا آذرآباد، نوازنده: با نوای اصیل از امید مردم مراقبت کنیم

شیوع کرونا طی شش ماه گذشته حرفه‌ها و مشاغل زیادی را تحت تاثیر قرار داده است، اما در این میان شاید کمتر حرفه‌ای را بتوان یافت که به اندازه فعالان حوزه موسیقی متضرر شده باشند، چرا که عملا کنسرت‌ها تعطیل و تمامی اجراها لغو شد و تنها چند کنسرت آنلاین که عمدتا با مشارکت شهرداری تهران برگزار شد به روی صحنه رفت. در این شرایط اما هنرمندان حوزه موسیقی بازهم در کنار مردم ایستاده و هرکدام تلاش کردند تا به شیوه‌های مختلف در پرکردن اوقات فراغت مردم به خصوص در دو ران قرنطینه اقدام کنند. سینا آذرآباد، نوازنده‌ ویلنسل از مسئولیت اجتماعی هنرمندان حوزه موسیقی گفته است.

سینا آذرآباد در گفت‌وگو با تهرانیار، درباره نقش موسیقی در جامعه اظهارکرد: واقعیت این است که در شرایط عادی متاسفانه هنرمندان واقعی و در کل اشخاصی که به کاری فارغ از کلیشه‌های مرسوم و جا افتاده جامعه مشغول هستند روی چندان خوشی از مدیران و حتی برخی از مردم ندیده بودند و می‌توان گفت مورد قهر جامعه واقع شده بودند.

او که نوازنده ویلنسل در ارکستر ملی ایران هم هست، ادامه داد: اما با شیوع کرونا دیدیم که در این دوران سخت کورسوی امیدی برای تسکین آلام روحی و روانی جامعه ایجاد شد و در این شرایط بسیاری از هنرمندان از جمله فعالان بخش موسیقی نیز برای مردم به میدان آمدند و شاهد آن بودیم که یک نویسنده با کتاب و نوشته‌ی خود،کارگردان با ساخته‌ تصویری خود و آهنگساز و موسیقیدان با نوای امیدبخش و دلنواز خود تلاش کرد تا امید و انگیزه را به مردم هدیه کند.

این نوازنده ادامه داد: من و بسیاری از دوستان هنرمندم هم به عنوان عضو کوچکی از این قشر و به‌خصوص جامعه موسیقی وظیفه‌ی خود میدانیم که با وجود مشکلات عدیده‌ای چه از لحاظ اقتصادی،سیاسی یا فرهنگی در کشور وجود دارد، امید را در مردم زنده نگه داریم و اصطلاحا از خشک شدن ساقه‌های آن در جامعه جلوگیری کنیم. من معتقدم نگه داشتن امید و امید دادن به مردم در این شرایط از مسئولیت های اجتماعی یک هنرمند است که تا حد امکان و توان منجر به کاهش مقداری از غم و اندوه موجود در میان مردم شوند.

آذرآباد با اشاره به نقش موسیقی در زندگی مردم، گفت: موسیقی در زندگی روزمره مردم نقش زیادی دارد و از این رو هنرمندان این حوزه اعم از خواننده و آهنگساز می‌توانند با تولیدات موسیقیایی خود به خانه‌های مردم و حتی خلوت شهروندان رفته و از امید و عشق به آنها بگویند. پس وظیفه همه ما بود که این کار را تا حد توان خود انجام دهیم.

وی ادامه داد: طبیعتاً این امر بدون کمک و یاری دوست‌داران واقعی هنر و موسیقی کمی سخت و دشوار اتفاق می‌افتد. به ویژه آنکه نوازنده و موسیقیدان و در کل هنرمند به مخاطب و تماشاگران دلخوش است و تمام نیرو و انرژی خود را از آنها می‌گیرد موضوعی که بیماری سهمگین کرونا آن را از بین برد. پس در این شرایط باید هنرمندان از صنعت دیجیتال و تکنولوژی بهره بیشتری بگیرند و این خلاء را با برگزاری کنسرت‌ها و اجراهای زنده مانند اجرای ارکسترهای خصوصی و دولتی و حتی صفحات فضای مجازی پر کند.

این نوازنده با بیان اینکه امکان استفاده از بستری های ارتباط آنلاین با مخاطبان برای همه هنرمندان وجود ندارد، گفت: امیدوارم مسئولان مربوطه با فراهم کردن هرچه بیشتر این بستر برای همه هنرمندان، شرایط را فراهم کنند که تمام گروه ها و افراد موسیقی و به خصوص موسیقی صحیح و ریشه‌دار بیشتر شنیده شود، فعالان این حوزه قطعا آمادگی اجراهای مختلف را دارند و باید فرصت آن فراهم شود.

آذرآباد ابراز امیدواری کرد که با حمایت از فعالان موسیقی اصیل می‌توان این دوران را به فرصتی بدل کرد که منجر به اصلاح الگوی شنیداری و فرهنگ موسیقایی مردم شود.

نوازنده ارکسترملی ایران درباره اقدامات خودش در دوران شیوع کرونا نیز گفت: ضبط و اجرای موزیک ویدیو با ارکسترهای خصوصی و آنسامبل زهی به صورت خانگی و انتشاررایگان آن از جمله اقداماتی بود که طی این مدت انجام دادیم. همچنین چند روز پیش هم قطعه نوای آدمیت از ارکستر ملی منتشر شد که حدود دوماه برای تولید و انتشار آن وقت صرف شده بود.

پایان پیام

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

<