پویش تهران یار مسئولیت اجتماعی

رسانه‌ها، مسئولیت اجتماعی و عوام فریبی؟

برخی معتقدند که مسئولیت اجتماعی از سوی برخی از شرکت‌ها و نهادها نوعی عوام فریبی برای کسب سود بیشتر است. صرف‌نظر از اینکه چه کسانی دارای چنین دیدگاهی هستند، متاسفانه باید گفت که این گزاره می‌تواند صحیح باشد و البته به راحتی قابل پیشگیری است.

طبیعتا مردم علاقه‌مند هستند که اگر بناست یک شامپو، گوشی تلفن همراه و هرچیز مورد نیاز دیگرشان را بخرند، حتما کیفیت آن تضمین شده و قیمتش مناسب باشد. این موضوع اصلی مهم در بازار رقابت است، حالا تصور کنید دو شرکت این دو عامل مهم را رعایت کرده باشند، اما یکی از شرکت‌ها ادعا کند که مثلا با خرید هر شامپو، یک آجر برای ساخت حمام در مناطق محروم خریدار خواهد شد، تجربه نشان داده که مردم به شکل غریزی به سوی انجام امور بشردوستانه تمایل داشته و حتما از این شرکت خرید خود را انجام خواهند داد. تا اینجای کار شرکت مذکور سودبیشتری به دست آورده و در عین حال در مقایسه با شرکت دوم منفعت بیشتری هم برای جامعه داشته است.

حالا زمان راستی آزمایی است وباید دید آیا آن شرکت به وعده خود عمل کرده است؟ حلقه واصل برای انجام این کار که پیشتر به آن پرداخته شد، در کنار رسانه‌ها نقش مهمی در بیان این راستی آزمایی دارند و باید گزارشی از آنچه که انجام شده را به اطلاع مردم و مشتریان شرکت مذکور برسانند و تمام این اقدامات به طور شفاف بیان شود.

در این شرایط هر شرکت گزارشی از آنچه که تحت عنوان مسئولیت اجتماعی انجام داده به مشتریان و سهامدارانش ارائه خواهد کرد و رسانه‌ها و حلقه‌های واصل نیز به عنوان ناظر و داور بر صحت آنچه که گفته شده نظارت خواهند داشت. افزون بر آن دستگاه‌های نظارتی حاکمیتی نیز می‌توانند بر این موضوع نظارت داشته باشند.

طبیعی است که اگر شرکتی گزارشی خلاف واقع از آنچه که تحت عنوان مسئولیت اجتماعی انجام داده، منتشر کند. رسوایی حاصل از دروغگویی که از سوی رسانه‌ها  به اطلاع مردم خواهد رسید، ارزش سهام آن را به شدت کاهش خواهد داد و برند آن را بی‌اعتبار خواهد کرد. هیچ سهامداری دلش نمی‌خواهد که به خاطر دروغ سودکمتری به دست آورد!

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

<