پیشنهاد سردبیر خبر

دیجی‌کالا؛ فروشگاه مسئولیت‌پذیر

دیجی‌کالا در راستای مسئولیت اجتماعی که برعهده دارد در روزهای شیوع کرونا و نگرانی مردم از این بیماری اقدامات گسترده‌ای را انجام داد که در نتیجه این اقدامات تعامل میان این شرکت و شهروندان افزایش یافت.

به گزارش تهرانیار، در همان روزهای نخست شیوع کرونا در اسفندماه سال گذشته بود که محسن مکرمی، کاوه احسانی، علیرضا کامرانیان‌فر، کیومرث خالقی، جواد نجفی، سهیل مقدم، امیر پاشا، الساندرو دوری، حمید محمدی و سعید محمدی از مدیران ارشد دیجی‌کالا در نامه‌ای خطاب به همکاران با ضمن تقدیر از فعالیت‌های بخش عملیات این شرکت که ناگزیر به ادامه فعالیت در شرایط شیوع کرونا بودند، تأکید کردند دیجی‌کالا نقش پررنگی در کاهش تردد غیرضرور هموطنان و جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا خواهد داشت و به همین دلیل باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و درمانی فعالیت خود را ادامه دهد. در بخشی از این نامه که به زبان معیار نوشته شده آمده است: «اغراق نیست اگه بگیم همکارایی که این روزها در حال خدمت‌رسانی هستند نقششون از کادر درمانی کشور کم‌رنگ‌تر نیست. ما خیلی خیلی قدردان این کار بزرگ و ارزش‌آفرین هستیم و معتقدیم خانواده دیجی‌کالا حتی تو این شرایط سخت هم، همچنان بخشی از راه‌حل هست. در کنار انجام این مسئولیت اجتماعی مهم باید بگیم که اولویت ما بیش از هر چیزی حفظ سلامت همکاران خودمونه.»

در این نامه همچنین برنامه‌های دیجی‌کالا برای دورکاری، استفاده از مرخصی سال آینده، توصیه برای ماندن در خانه در تعطیلات نوروز و اعطای مرخصی ۷ روزه در ماه اردیبهشت یا خرداد، اهتمام به حل مسائل درمانی و روانی همکارانی که این روزها برای خودشان یا اعضای خانواد‌ه‌شان مشکلی پیش آمده بیان شده بود.

در همین راستا نیز مدیران ارشد دیجی‌کالا تاکید کردند که برای سلامت مشتریان و کارکنان لازم است تمام مراکز دیجی‌کالا با وسواس و روزانه چند نوبت ضدعفونی شوند. همکارانی که امکان دورکاری داشتن، دورکار شدند و از افرادی که علایم مشکوک یا مشابه کرونا را داشتند هم خواسته شد که در سرکار حاضر نشوند. همچنین وضعیت سلامتی تمامی کارکنان در بدو ورود به مراکزچک شد.

فرصت اشتغال برای ۲۰۰۰نفر با اولویت بیکارشدگان در روزهای کرونا

دیجی‌کالا در عین حال فرصت اشتغال را برای بسیاری از افرادی که درپی شیوع کرونا دچار مشکلات اقتصادی شده یا شغلشان را از دست داده بودند، فراهم کرد. این شرکت در بیانیه‌ای مطبوعاتی برای جذب دوهزار نیروی جدید فراخوان داد. در بخشی از بیانیه این شرکت آمده بود: «دیجی‌کالا برای خدمت‌رسانی و پاسخ به افزایش تقاضای میلیون‌ها کاربر خود در سراسر کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا، در فاز اول به دو‌هزار همکار جدید در بخش انبارداری، لجستیک و ارسال کالا نیاز دارد.

در شرایط سخت فعلی که خرید اینترنتی برای همه‌ی ما تبدیل به یک نیاز ضروری و عامل مهمی برای کاهش تردد و کمک به قطع زنجیره شیوع کرونا شده، دیجی‌کالا تلاش کرده است با تمام توان خود در کنار مردم عزیز کشور بایستد و تلاش کند بخشی از راه حل باشد و این امر را مسئولیت اجتماعی مهم خود می‌داند. باید توجه داشت، که پاسخ به این حجم از افزایش تقاضای جدید، که پیش‌بینی نشده بود و در شرایط عادی نیز وجود نداشته است، نیاز به زیرساخت‌های لجستیکی و فناورانه گسترده، انبارها، مراکز پردازش و عملیات متعدد و منابع انسانی آموزش‌دیده دارد که به هیچ وجه امکان ایجاد آن به طور یک شبه یا حتی چندهفته‌ای برای هیچ شرکتی در جهان میسر نیست و به همین دلیل بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان مانند علی بابا، آمازون و اوکادو نیز با چالش‌های جدی در این روزها مواجه هستند.

در کنار مسئولیت مهم خدمت‌رسانی دیجی‌کالا در شرایط کنونی، مسئولیت مهم دیگری نیز وجود دارد و آن حفظ سلامت ۵ هزار همکار فعلی دیجی‌کالاست که بخش عمده آن‌ها از بخش عملیات هستند. در راستای حفظ سلامت همکاران، شیفت‌ها و بازه‌های کاری را کوتاه‌تر و زمان های استراحت و مرخصی‌ها را بیشتر کرده‌ایم. همینطور رعایت و اجرای پروتکل‌های پیشگیری و بهداشتی هم تاثیر کاهشی بر میزان ظرفیت لجستیکی و عملیاتی و توان سرویس‌دهی دیجی‌کالا گذاشته و این امر منجر به محدودیت ثبت سفارش برای مشتریان شده است. از همه کاربران عزیز دیجی‌کالا، خواهش می‌کنیم تا در این مدت با ثبت سفارش‌های ضروری خود و صرف‌نظر از خریدهای معمولی در این بازه زمانی، امکان ارسال کالاهای ضروری را به تعداد بیشتری از هموطنان مهیا سازند.

برای جبران این کاهش ظرفیت، دست‌کم به ۲۰۰۰ نیروی جدید در بخش عملیات، تحویل و ارسال و کارگر انبار نیاز داریم. اولویت استخدام با داوطلبینی است که در شرایط رکود کسب‌وکارها، شغل خود را از دست داده‌اند و از نیروهای عملیاتی این شرکت‌ها دعوت می‌کنیم به دیجی‌کالا بپیوندند. شرایطی در نظر گرفته شده که این عزیزان پس از عبور از شرایط فعلی و عادی شدن شرایط سایر کسب‌وکارها بتوانند به شرکت‌های قبلی خود بازگردند. »

دیجی‌کالا در کنار کسب و کارهای غیرآنلاین

اقدامات دیجی‌کالا به همین موارد محدود نشد و این شرکت فضایی را برای حمایت از کسب و کارهای غیرآنلاین و مشاغلی که شیوع کرونا با بحران مواجه‌شان کرده بود ایجاد کرد. این سایت برای پشتیبانی از کسب‌وکارهای آفلاین و بازگشت رونق به آن‌ها در چند بخش وارد عمل شد که از جمله آن می توان به ارائه  تسهیلات نرم‌افزاری و امکان استفاده از شرایط ویژه را در طرح حمایت از کسب‌وکارهای ایرانی ، ایجاد وبینارهای روزانه آموزش فروش آنلاین به صورت رایگان، اعطای ۵ میلیون تومان اعتبار بازاریابی آنلاین برای هر کسب‌وکار و نیز  فعال شدن پنل فروش آنلاین در یک روز اشاره کرد.

همچنین  علاوه بر چهار مرکز تهران در هشت استان دیگر از شمال‌غرب تا جنوب؛ تبریز، اصفهان، همدان، کرج، مشهد، شیراز، کرمان، اهواز مراکز جدید انبارداری و جمع‌آوری کالای فروشندگان  راه‌اندازی و عملیاتی شد تا ارسال محصولات کسب‌وکارهای سراسر کشور به مراکز پردازش دیجی‌کالا با سرعت بیشتر و هزینه کمتر انجام شود و کسب‌وکارهای محلی در استان محل سکونت خود یا استان نزدیک به خود بتوانند از سرویس‌های دیجی‌کالا استفاده کنند.

از طرف دیگر  با هدف حمایت از کسب‌وکارهای آفلاین در دوران شیوع ویروس کرونا در بعضی از گروه‌های کالایی، کمیسیون دیجی‌کالا صفر در نظر گرفته شده است.

دیجی‌کالا در کنار کادر درمان

این شرکت برای قدردانی  از بخشی از  عزیزان کادر درمان در بیمارستان‌های سانتر کرونا در تهران با هماهنگی سازمان نظام پزشکی کشور، وزارت بهداشت و کمپین نفس، روزانه ۲۰۰ بسته مواد غذایی و اقلام ضروری رایگان اهدا کرد تا بخشی از دغدغه خانواده‌هایشان برای تأمین ضروریات این روزها مرتفع شود. این بسته‌ها تا کنون به قهرمانان کادر درمان در بیمارستان فیروزگر، امام خمینی، سینا، رسول اکرم، هاشمی‌نژاد و…  اهدا شده است.

همچنین یکی از نیازهای بیمارستان امام خمینی تهران در این روزها تبلت‌‌هایی برای ارتباط تصویری کارکنان و بیماران قرنطینه با خانواده‌ خود بود، که این تبلت‌ها نیز از سوی دیجی‌کالا اهدا شدند.

در تازه ترین این اقدامات دفتر دستیاری سازمان نظام پزشکی نیز قصد دارد تا با حمایت دیجی‌کالا، هدیه‌ رمضان « همراه با کادر درمان» را جهت تقدیر از زحمات همیشگی دستیاران تخصصی توزیع کند .در حال حاضر، این هدیه محتوی اقلام غذایی، صرفا برای دستیاران دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران و در شهر تهران قابل تحویل است.

امیرحسین موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا درباره اقدامات این شرکت در دوران شیوع کرونا می‌گوید: به وزرای بهداشت و ارتباطات اعلام کرده‌ایم که با تمام ظرفیت و امکانات خود در کنار نظام سلامت هستیم و هر تصمیمی که گرفته شود تمام توان لجستیکی و تکنولوژیکی خودمان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. ضمن این که کمیسیون دیجی‌کالا برای فروش اقلام مورد نیاز برای مقابله با کرونا صفر خواهد بود. یعنی اگر ما ماسکی را یک هزار تومان خریداری کنیم به همان قیمت به فروش خواهیم رساند.

وی افزود: دیجی کالا بزرگ‌ترین مرکز پردازش و توزیع کالا را در تمام استان‌ها دارد و با پلتفرم تکنولوژیکی‌اش می‌تواند گارانتی کند که کالاها به طور عادلانه به دست افراد برسد. در مواقع بحرانی معمولا زمان توزیع سو استفاده‌هایی صورت می‌گیرد و عده‌ای کالای کمیاب را از طریق مختلف به دست می‌آورند و آن را با قیمت بالاتری می‌فروشند. به این ترتیب بازار سیاه شکل می‌گیرد.اما از طریق زیرساختی که سالهاست در مجموعه دیجی‌کالا مهیا شده، می‌توان کالاهای مورد نیاز را به تعداد مشخص، به فرد مشخص، با کدملی و آدرس مشخص ارسال کرد.

مدیر روابط عمومی دیجی کالا اضافه کرد: البته دیجی‌کالا یک پیشنهاد دیگری هم برای سازمان‌های درگیر با کرونا دارد، این که محتوای مورد نیاز آن‌ها را توسط تیمی که دارد تولید کند و آن را در شبکه‌های اجتماعی خود با بیش از دو میلیون کاربر به اشتراک بگذارد. پلتفرمی که روزی چهار میلیون بازدید دارد.

موسوی با اعلام این که ارائه یک سرویس پایدار برای خرید اینترنتی در این شرایط بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: در مجموعه ما چهار هزار و ۵۰۰ نفر فعالیت می‌کنند و جنس کارمان طوری نیست که بتوانیم با دورکاری سایت را بالا نگه داریم. به همین دلیل اغلب همکاران ما سرکار هستند تا سایت بالا بماند و خدمت‌رسانی به مردم انجام شود. مثلا در ۳۶ ساعت اول پس از اعلام خبر ابتلا به کرونا، ۷۵ هزار ماسک به فروش رسید و عملا تمام ظرفیت موجود در انبار خودمان و ۳۰هزار فروشنده‌ای که با ما کار می‌کنند به اتمام رسید.

وی افزود: در کنار مدیریت این میزان تقاضا، پایین نگه داشتن قیمت هم وظیفه ما بود. زمانی که تقاضا بالا می‌رود به طور سیستماتیک قیمت هم افزایش پیدا می‌کند. ما می‌توانستیم برای فروشنده‌ها محدودیت قیمت بگذاریم اما این کار باعث می‌شد آن‌ها کالای‌شان را برای فروش در سایت قرار ندهند. شرایط سختی بود که تا حدود زیادی توانستیم آن‌را کنترل کنیم. ۷۵ هزار ماسکی که روز اول به فروش رفت با قیمت متعارف بود، فقط چند مورد داشتیم که با قیمت بالا به فروش رسید که با اعلام مشتری کالا برگردانده و با فروشنده برخورد شد.

اقداماتی که دیجی‌کالا از زمان شیوع ویروس کرونا و در راستای مسئولیت اجتماعی‌اش انجام داده، به قدر زیاد است که شاید امکان بیان آن در یک متن نباشد. بخشی از این اقدامات به صورت تیتروار در ادامه آمده است:

ضدعفونی و تست بالینی همکاران دیجیکالا برای حفظ و تضمین سلامت پرسنل

تمرکز توان لجستیکی برای ارسال بیش از ۳۰۰ هزار کالا در روز به مشتریان در سراسر کشور

فروش بیش از ۲۲۰ هزار ماسک با حاشیه‌ی سود صفر و بدون هزینه‌ی ارسال به اقصی‌ نقاط کشور

گسترش زیرساخت‌های Market place به منظور توان‌مند کردن کسب و کارهای محلی برای کمک به حفظ بخشی از فروش و تامین نیازهای مردم. در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار کسب و کار از بیش از ۲۰۰ شهر در کشور، با حدود ۱۵۰ هزار نفر پرسنل در این پلتفرم مشغول به فعالیت هستند.

کاهش زمان ثبت کسب و کارها در پلفترم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا از ۵ روز به یک روز و راه‌اندازی فروشگاه آنلاین در بستر دیجی‌کالا ظرف ۲۴ ساعت

ایجاد وبینارهای آموزشی فروش آنلاین برای کسب و کارهای مختلف به منظور توان‌مند کردن آن‌ها برای استفاده از این پلتفرم و کمک به پایداری و بقای آن‌ها

ایجاد مراکز جمع‌آوری کالای فروشندگان در بیش از ۱۲ شهر کشور برای تسریع و تسهیل فرآیند فروش و کاهش رفت و آمد فروشندگان علاوه بر ۴ مرکز جمع‌آوری در تهران.

تخصیص پنج میلیون تومان اعتبار بازاریابی در پنل فروشندگان کالاها برای تبلیغ محصولات خود در صفحات اصلی وبسایت دیجی‌کالا برای افزایش میزان فروش کسب و کارها

افزایش ظرفیت پذیرش و راه‌اندازی فروشگاه آنلاین از ۷۰ تا ۱۰۰ فروشگاه در روز به بیش از ۳۰۰ فروشگاه در روز

ارائه‌ی ده‌ها دستگاه تبلت به بیمارستان‌های مختلف سانتر کرونا برای تسهیل تعامل آنلاین بیماران بستری شده و خانواده‌های آنان

ارسال بیش از ۱۰۰ بسته‌ی کالا در روز به کادر درمان بیمارستان‌های سانتر کرونا در سراسر کشور برای قدردانی از این عزیزان و کاهش دغدغه‌های روزمره‌ی آنان

پایان پیام

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

<